marți, 12 august 2014

Scurta istorie a prajiturii Kuglof



Numele provine din cuvântul german ‘’Kugelhopf’’, așa cum de altfel se și numește prăjitura în Germania. Cine a inventat Kuglof-ul, probabil că nu vom afla nicioadata însă ceea ce este cert că deja în perioada Biedermeier rețetele erau deja foarte răspândite.Această prăjitură mă face să mă gândesc la zilele de sâmbătă din copilăria mea când bunica mai ales în iernile grele din Toplița îmi pregătea Kuglof si cacao cu lapte. În baza unei legende, se crede că Împărăteasa Maria Antonietta ar fi dus rețeta din Austria în Germania fiind preluată de către maghiari și ajungând în acest fel și în Ardeal, astăzi fiind o prăjitură cunoscută și apreciată în toată lumea.
În regiunea Rhein din Germania este atât de iubită această prăjitură sun formă de coroană încât mai multe manufacturi s-au specializat exclusiv în producția formelor pentru Kuglof din metal sau ceramică. Nici nu este de mirare la cât de bine se potrivește această prăjitură cu alte două specialități ale zonei : nobilul vin alb și dulcețurile produse aici. Locuitorii de pe Rhein  își cultivă tradițiile proprii și promovează consumarea Kuglofului un un pahar de gewürz Traminer ca și desert.
Aluatul unui Kuglof adevărat este cu găuri, moale însă nelipicios și nu oricui reușește din prima incercare. Trebuie lucrat cu grijă și trebuie ferit de frig când este pregătit. Toate ingredientele trebuie să fie la temperatura camerei, nicidecum din cămară sau din frigider altfel drojdia nu își va face treabă bine iar Kugloful vostru va fi lipicios sau tare. Timpul de odihnă al aluatului trebuie să fie între 1ora și jumătate și 2 ore. Nu întâmplător această prăjitură o făceau bunicile; este nevoie de răbdare și pasiune pentru a o prepara. Personal pregătesc Kuglof în zilele în care am timp la dispoziție. Astazi va impartasesc reteta mea de Kuglof cu lichior de oua.



Ingrediente :
4 ouă
200 gr zahăr pudră
1 plic de zahăr vanilat
200 ml de ulei
200 ml lichior de ouă
100 gr de făină
100 gr de amidon alimentar
1 praf de copt 
Fulgi sau bucatele de migdale pentru ornat

Amestecăm bine ouale, zahărul pudră suu zahărul vanilat și frecăm bine până devine spumos, apoi adăugăm uleiul și lichiorul de ouă. Amestecăm făina, amidonul și praful de copt și apoi îl adăugăm încet, încet la restul compoziției.Ungem apoi o formă de Kuglof cu unt și presărăm cu făină, vărsăm compoziția și dăm la cuptor pentru cca. 50 de minute.După ce l-am scos din cuptor,mai lăsăm prăjitura în formă cca. 10 minute și apoi o răsturnăm. Presărăm până este cald cu zahăr pudră.

Un comentariu:

  1. Buna ziua. Reteta si povestea dumneavoastra imi plac foarte mult. Si eu cu djntr- o zonă multiculturală (Mediaș) si imi plac mult prăjiturile venite pe linie germană, austriacă sau maghiară. Au ceva cald si festiv . Nu am avut însă șansa să fiu învățată cum se fac. Sint mai mult autodidacta :). Am primit de Crăciun o formă de kuglof si as dori sa fac azi unul. In reteta dumneavoastra ati pus si lichior de ouă. Eu nu am asa ceva acum in casa. Ma puteti sfatui cu ce as putea sa il înlocuiesc? Sau ar fi vorba despre o altă reteta?

    RăspundețiȘtergere