vineri, 19 septembrie 2014

Zacuscareala si alte nebunii delicioase



Am promis ca revin ca sa impartasesc cu voi, o parte din bunatatile pe care le-am preparat. A sosit toamna cu miresmele sale, cu fosnetul de frunze sub picioare, cu multitudinea de culori pe care le ador si bine inteles la pachet cu toate cele si zacuscareala. A trecut de mult vremea in care din fiecare casa ieseau miresmele conservelor pregatite de gospodine pentru iarna dar stiu ca sunt multi amatori printre voi, asadar haideti sa vedem ce am preparat.


 Am inceput cu o portie sanatoasa de suc de rosii. Eu prepar sucul de rosii din rosii Sanmarzano sau Roma care au foarte pulpa, amestecate cu soiul romanesc inima de bou. Anul acesta din pacate nu am gasit Sanmarzano asa ca a trebuit sa ma multumesc cu rosii Roma. Aceasta portie am preparat-o din 20 de kilograme de rosii. Avem nevoie doar de cateva vase mari in care sa spalam rosiile si sa le dezinfectam cu putin bicarbonat si de masina pentru suc de rosii. Dam pe masina toate rosiile si mai trecem inca odata coijile prin masina apoi le punem la fiert la foc mic, intr-o oala incapatoare. 

La oala de 15 l am adaugat doar 1 lingura de sare si 1 lingura rasa de zahar. Eu nu adaug conservanti sub nici o forma. Pana cand fierbe sucul de rosii, spalam, sterilizam sticlele si le asezam la caldura pe o tava. Umplem sticlele de suc de rosii si asezam in fiecare dintre acestea o frunzulita de busuioc. 

Inchidem ermetic si asezam sticlele intre paturi timp de 2 zile zile ca sa se raceasca treptat si natural. Anul acesta a iesit din nou o nebunie sucul meu de rosii !
 

Si-acum sa trecem la zacuscareala!
Prima zacusca pe care am pregatit-o este cea cu ciuperci care imi place nespus de mult. Este o reteta veche dar pe care bine inteles nu m-am rabdat sa nu o imbunatatesc, aducandu-i un plus de savoare. Ca sa ma credeti va trebui sa o preparati si voi, stiu ca veti gandi ca nu este niciodata timp insa va spun garantat ca ne putem gasi timp si pentru bucatareala in lumea aceasta nebuna si rapida. 

Zacusca de ciuperci

Ingrediente:
2 kg vinete
1,5 kg ciuperci
2 kg ardei kapia
600 gr ceapa
500 ml suc de rosii de casa
400 ml ulei
1 bucata de ghimbir proaspat, cca 20 gr
½ lingurita praf de ghimbir
1 lingurita de piper negru boabe
½ lingurita de boia de ardei dulce de casa
Sare dupa gust

Punem la copt vinetele si ardeii kapia iar intre tip curatam ceapa si o tocam marunt si curatam ciupercile si le tocam in bucati mijlocii.Anul acesta am folosit ciuperci champignon pentru ca anu am ajuns acasa in Ardeal de unde as fi putut sa iau hribi cu care iese zacusca si mai delicioasa.
Cand sunt gata ardeii si vinetele, le curatam iar eu pentru a obtine o zacusca mai fina si mai cremoasa, le dau prin robot. Incalzim uleiul si punem ceapa la calit dupa care adaug ardeii kapia, dupa cca 10 minute vinetele si la urma ciupercile, ghimbirul, sucul de rosii si condimentele. Va trebui sa folositi o oala cu fundul de cca. 2 cm ca sa nu se prinda zacusca.Dupa cca. 20 de minute incepem sa amestecam zacusca din 10 in 10 minute. Eu o fierb cca. 50 de minute la foc mic. Cand este gata, punem zacusca in borcane mici, le inchidem ermetic si le fierbem la bain marie inca 25 de minute si lasam borcanele sa se raceasca in oala in care le-am fiert. Atentie: cand fierbeti borcanele la bain marie, trebuie sa le infasurati in carpe sau stergare in asa fel incat sa nu se atinga intre ele. A iesit delicioasa pentru ca bine inteles nu ne-am rabdat si am dat gata un borcan in aceeasi seara.

Zacusca de dovlecei la cuptor

Aceasta este o alta reteta veche, o zacusca cu un gust extraordinar!

Ingrediente:
2 kg dovlecei
1 kg ardei kapia
6 cepe mari
500 gr morcovi
1 kg de rosii
700 ml ulei
Foi de dafin
1 lingurita mica boabe piper negru
Sare dupa gust

Spalam ardeii kapia si ii punem la cuptor sa se coaca. Spalam bine dovleceii, ii taiem in cubulete si ii fierbem in apa sarata pana cand se inmoaie. Ii strecuram si ii lasam sa se scurga de apa. Curatam ceapa, o tocam marunt si o punem la calit la foc mic.Intre timp curatam morcovii, ii dam pe razatoare  si cand ceapa va fi sticloasa, adaugam morcovii. Curatam ardeii kapia de coaja si de seminte si ii dam prin robot iar dupa cca. 15 minute de cand am pus morcovii adaugam pasta de ardei kapia si condimentele. Oparam rosiile, le scoatem coaja si le dam prin robot apoi dam prin robot pana obtinem un puré. Dupa cca. 15 minute de can dam adaugat ardeii kapia, adaugam puré-ul de dovlecei si de rosii la zacusca si fierbem la foc mic, pana cand se ridica la suprafata uleiul. Spalam si dezinfectam borcanele, apoi le punem la sursa de caldura pe o tava; le umplem cu zacusca si le dam la cuptor timp de 30-35 de minute pana cand va prinde o pojghita deasupra. Adaugam putin ulei incins si inchidem borcanele, dupa care le asezam intre paturi pana cand se racesc in mod natural.

Crema de ardei cu chimion

Ingrediente:
12 ardei grasi romanesti rosii
2 ardei capia
4 morcovi
5-6 cepe
5 catei de usturoi
300 ml de suc de rosii de casa
1 lingurita de chimion
1 foaie de dafin
¼ lingurita de piper negru macinat
Sare dupa gust
200 ml ulei

Spalam ardeii si ii punem la copt intr-o tava, la cuptor. Intre timp curatam ceapa si usturoiul, le tocam marunt si le punem la calit. Curatam morcovii, ii dam prin razatoare si cand ceapa va fi sticloasa, adaugam morcovii. Daca va fi nevoie, mai adaugam putin ulei. Curatam ardeii de coaja si de seminte si ii dam prin robot iar cand morcovii vor fi caliti bine, adaugam ardeii, condimentele, sucul de rosii si lasam sa fiarba la foc mic pana cand se ridica uleiul deasupra sau cca.45 de minute. O lasam sa se raceasca usor ca sa o putem da prin robot, dupa care punem crema in borcane mici, inchidem si le fierbem la bain marie timp de 35 minute. Aceasta crema de ardei este delicioasa atat consumata pe paine sau paine prajita, cat si folosita drept condiment.

Crema de ardei kapia

Si aceasta reteta este usor de preparat dar foarte gustoasa, poate fi folosita la aperitive, consumata pe paine prajita sau drept condiment.

Ingrediente:
14 ardei kapia
6 cepe
350 ml suc de rosii de casa
1 lingurita boia de ardei dulce de casa
1 lingurita de mustar dulce
Foarte putin praf de cuisoare si foarte putin piper alb
3 catei usturoi
300 ml ulei

Spalam ardeii kapia si ii dam la cuptor. Intre timp curatam ceapa si usturoiul, le tocam marunt si le calim la foc mic. Cand sunt gata ardeii, ii curatam atat de coaja cat si de seminte, ii dam pe robot si ii adaugam la ceapa. Fierbem la foc mic tip de 10 minute dupa care adaugam restul de ingrediente si fierbem timp de 35 minute cca. Punem crema in borcane mici si o dam la bain marie tip de 20-25 minute.
Asa cu ati putut observa, eu nu pun conservanti la conservele mele! Putem sa mancam sanatos dar prepararea acestor conserve pentru iarna ne va lua mai mult timp.
Casa mea a fost ‘’camp de batalie’’, nu vreti sa stiti cum a aratat intre suc de rosii si zacusti, dar rezultatul final este cel care conteaza. Promit ca revin cu ultima transa de zacusca pentru ca lipseste la apel zacusca cu fasole, inca o portie de suc de rosii si muraturile.  Pana atunci, va doresc buna bucatareala si mai ales distractie placuta la prepararea conservelor pentru iarna!





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu