duminică, 17 mai 2015

Socata – Gusturile copilariei mele


Odata cu sosirea lunii mai, in jurul nostru explodeaza natura cu miresmele sale incantatoare si ne da posibilitatea de a beneficia de plantele din care preparam anumite retete delicioase dar si sanatoase. Socul sau Sambuca Nigris este una dintre aceste plante, cu puternice efecte terapeutice.Despre fructele de soc si beneficiile folosirii acestora, v-am scris vara trecuta iar acum va voi scrie despre florile de soc.


 Atat florile cat si fructele pot fi folosite in prevenirea multor afectiuni si in tratrarea inflamatiilor cailor respiratorii, calmarea iritatiilor sau in tratarea herpesului.
Ceaiul preparat din florile de soc este diuretic si totodata este eficient in detoxifierea organismului. Florile de soc contin taninuri, pectine, glicozide, sapine, vitamina C, uleiuri esentiale, saruri minerale, Omega 3 si Omega 6.
Atentie insa la ramurile si frunzele de soc sunt otravitoare!




Socata este una dintre gusturile copilariei mele insa bunica mea prepara nu doar socata ci si dulceata, sirop, lichior, sirop expectorant, diferite tratamente naturiste si nu in ultimul rand vin spumant.
Astazi am preparat prima portie de socata pe anul acesta si va impartasesc reteta mea, aceeasi pe care o folosea si bunica mea.



Ingrediente:

30 de flori mari de soc
2 kg de zahar
2 lamai
1 plic sare de lamaie
10 l apa
1 borcan de 10 litri sau doua borcane de 5 litri.

Dupa ce am cules florile de soc, le curatam cu grija pentru a evita sa ne regasim in socata insecte dar nu va sfatuiesc sa le spalati deoarece isi vor pierde din aroma si proprietati.
In timp ce curatam florile, punem apa, zaharul si sarea de lamaie intr-o oala mare si incalzim doar pana cand se topeste zaharul. Asezam florile si feliile de lamaie in borcan sau in borcane, varsam deasupra siropul, acoperim borcanele cu tifon, legam cu sfoara si le asezam la soare sau la sursa de caldura. Aceasta socata nu mai trebuie amestecata deoarece am topit zaharul in prealabil. Socata noastra va fi gata in termen de 3-5 zile. Nu va speriati daca se va tulbura ! Cand se intampla acest lucru iar florile se vor aseza pe fundul borcanului, strecuram socata, o punem in sticle si fuga in frigider cu ele.

Saptamana viitoare voi reveni cu reteta spumantului din soc.Pana atunci distrati-va cu prepararea socatei !

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu